2012-07-23

Queen. Nieznana historia, Peter Hince

Queen, to jeden z najbardziej znanych i najbardziej cenionych zespołów rockowych w historii muzyki. Jeden z tych zespołów, który przecierał szlaki, nie bał się innowacji i nowości. Queen to również zespół, który uwiódł publiczność niezwykłym, pełnym energii i efektów koncertowym show. Queen to również jeden z zespołów, którym zarazili mnie rodzice. Nigdy jednak dotąd nie czytałam żadnej biografii tego zespołu, czy któregoś z członków. Kochałam ich za muzykę, ale z czasem zapragnęłam poznać ich jako ludzi, odnaleźć w nich też coś zupełnie innego... i z pomocą przyszła mi właśnie ta książka.
Peter Hince, Brytyjczyk, który w latach 70 i 80-tych, był członkiem i szefem ekipy technicznej zespołu Queen. W tym czasie towarzyszył zespołowi podczas tras koncertowych oraz pracy w studio. Hince jest także fotografem i autorem wielu unikatowych zdjęć Freddiego Mercury oraz członków Queen. Obecnie zajmuje się pisaniem i pracuje jako fotograf. Jest również autorem wystawy: Queen, The Unseen Archive. 

Sięgnęłam po tę książkę z ciekawości. Zmylił mnie jednak tytuł - "Queen. Nieznana historia", byłam bowiem przekonana, że czeka mnie przygoda z biografią tego zespołu, napisaną przez jedną z osób, która była z zespołem przez większą część czas- widziała ich troski i twórczy zamęt, w który wpadali, gdy naszła ich wena. Otrzymałam jednak książkę opowiadającą niezwykłą historię chłopaka, który dostał niezwykłą szansę być świadkiem powstawania legendy. Magia tej książki przesiąka przez kartki tworząc niezwykły klimat, któremu poddałam się niemalże od razu.
Tłumaczenie:Aleksandra Machura, Ewa Magiera
Tytuł oryginału: Queen Unseen
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Data wydania: luty 2012 
ISBN: 978-83-63248-04-8
Liczba stron: 312
"Queen. Nieznana historia"  to książka składająca się z relacji autora z podróży, tras koncertowych i sesji nagrań w studiach w wielu miejscach na świecie. To podróż, którą razem z zespołem przebył i jaka zapisała m się w pamięci. Podróż przez lata, kraje i miejsca okraszona humorystycznym stylem, uzupełniona ciekawostkami z życia grupy technicznych (ich codziennej pracy, sposoby podróży, wrażeń z miejsc, które odwiedzają i zabaw, które hucznie sobie urządzają...) i z życia zespołu. Peter Hince, jako młody osiemnastolatek dostaje niezwykłą szansę, którą wykorzystuje w stu procentach. Jego praca jest zarazem i jego największą życiową namiętnością i radością. Kocha to, co robił- widać to na każdej stronicy tekstu. Jest to przede wszystkim właśnie historia samego autora, który ze swojego miejsca na scenie (lub za sceną) podgląda życie gwiazd rocka. Z zauroczonego (ale i pełnego dystansu) chłopaka, wyrasta na mężczyznę, który pisząc tę książkę, pragnie oddać hołd czterem mężczyznom, którzy dali mu szansę na rozwój i obdarzyli go przyjaźnią i zaufaniem. 

Z każdą stronicą moja ciekawość rosła- każde z miejsc opisywanych przez autora miało swój niepowtarzalny klimat. Książka jest pełna nie tylko ciekawostek dotyczących zespołu, ale również właśnie miejsc, miast, które akurat zespół odwiedzał. Pełna młodzieńczej pasji i żywiołowości książka, którą pochłania się w jednej chwili.

Jeśli ktoś oczekuje pełnej patetyczności biografii może się rozczarować. Są to wspomnienia, które w głównej mierze opisują życie samego autora, Queen jest jakby 'dodatkiem', mimochodem wspomniane, a mimo to najważniejsze. Wszystko bowiem sprowadza się do tych czterech, niezwykle utalentowanych mężczyzn. Oni są wszystkim. Dlatego ciężko tę książkę nazwać biografią...

Niemniej, polecam. Bawiłam się świetnie podczas czytania i polecam, nawet tym, którzy nie przepadają za Queen- warto po nią sięgnąć, chociażby tylko po to, by zaznajomić się z pracą, jaką wykonywał autor, Peter Hince. Pracą technicznego, która jest szalenie intrygująca :)
Ponadto w książce znajdują się zdjęcia zrobione przez autora (jedno z nich zamieszczam powyżej) :)


Pssst. Kochani! Ostatnio rzadko bywam na blogu, niestety miałam małe problemy z dostępem do internetu, mam nadzieję, że to się więcej nie powtórzy! :)




Moja ocena: 4+
Za egzemplarz serdecznie dziękuję!




16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Ja też, dlatego sięgnęłam po tę książkę :)

      Usuń
  2. Legenda rocka, którą każdy powinien lepiej poznać.

    Ja ostatnio przeczytałem książkę o Amy Winehouse także wydaną przez wydawnictwo SQN. Zachęcam do przeczytania mojej recenzji na http://aleksiazka.blogspot.com

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie też mam zamiar przeczytać tę książkę w najbliższym czasie :)

      Usuń
  3. Już przekonałam się co do wartości biografii wydawanych przez SQN, ale niestety ten tytuł mnie nie interesuje. Podejrzewam, że bawiłabym się tak samo dobrze jak przy czytaniu "Ja, Ibra" bądź "Casillas. Skromność mistrza", ale mimo wszystko sobie odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt :) Ja za niedługo będę czytać inną biografię z tego Wydawnictwa i już wiem, że będę zachwycona :D

      Usuń
  4. bardzo lubiłam swego czasu jego muzykę
    jednakże po książkę nie sięgnę
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja nie lubię Queen... Ale wiem, komu z moich znajomych prezent w postaci tej biografii sprawiłby radość;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie przeczytałabym, zespół Queen nie jest mi obojętny ;)
    zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wychowałam się na ich muzyce, ale do podobnych książek podchodzę z dystansem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, ale ta pozycja wydaje mi się niezwykle szczera :)

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna recenzja, Kochana! Chyba porwę się na przeczytanie tej książki, jeśli dostanę ją gdzieś u siebie. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Z chęcią sięgnę, bo lubię czytywać biografię, a już w szczególności tych, którzy byli wielcy.

    OdpowiedzUsuń

Follow