2013-12-19

Gościnne wystąpienie #4: Monika o autyzmie, niepełnosprawności intelektualnej w mediach.

Monika Ziółkowska - absolwentka Pedagogiki Specjalnej oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu. Na co dzień pracująca, jako asystent osób niepełnosprawnych. Fanka bookcrossingu, chodzenia na film, a nie do kina oraz Adama Levina. Uważa, iż pogłoski o tym, że ideałów nie ma są mocno przesadzone. 
Kontakt: monikaaaz@o2.pl 

W pierwszej kolejności chciałabym serdecznie podziękować za zaproszenie mnie do grona osób, które na anty---materii mogą naskrobać zdań  kilka. Naskrobię i mam nadzieję, że będą to zdania, które staną się dla Was choć trochę wartościowe. Nieważne pod jakim względem, ważne, że dla Was. Będą wartościowe, jeżeli przytakniecie głową, zastanowicie się, wygooglujecie tytuł. 

Niepełnosprawność intelektualna oraz spektrum zaburzeń autystycznych – nie mogę zacząć od innego tematu. Nie mogę i nie chcę. Jestem totalnie pochłonięta „badaniem” wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz autyzmem i zespołem Aspergera w literaturze, sztuce, ale przede wszystkim w mediach. Nie będę agitować, nie będę namawiać, będę polecać. 

Dlaczego boimy się osób z niepełnosprawnością intelektualną? Boimy się tego, czego nie znamy, czego nie rozumiemy, ale boimy się także swoich reakcji. Merytorykę schowam sobie do kieszeni. Nie będę przecież rozpisywać się o swojej niezgodzie, na niektóre przekazy medialne, które moim zdaniem są od rzeczywistości oddalone. Rzucę kilka tytułów, które mogą być dobrą lekcją, przygodą. Tak, jak wspomniałam wcześniej nie chcę, aby niepełnosprawność intelektualna przysłoniła całą treść, chciałabym aby po prostu była zauważona. Nienawidzę, kiedy ludzie opowiadają mi fabułę filmów, nie czytam ich opisów, wystarczy mi zarys – resztę chcę odkryć sama. 

Polecę Wam na początek kilka tytułów i zmykam. Jeżeli mi pozwolą i jeżeli będziecie mieć ochotę, to jeszcze tu wrócę i zostawię kolejny ślad.

źródło

Pozdrawiam, 
monikaaaz

GOŚCINNE WYSTĄPIENIA to cykl tekstów wszelakich, na wszystkie możliwe tematy. Autorzy piszą o tym, co ich pasjonuje, bawi, wzrusza etc. Jeśli chcesz wystąpić w tym cyklu, napisz: mia.89@wp.pl 

Bardzo dziękuję Monice, za to, że zechciała napisać słów kilka na tak ważny, a, wydaje mi się bagatelizowany temat. Media odkąd pamiętam przywłaszczyły sobie status wyroczni, która pokazuje to co chce i jak chce. Większość z tych filmów widziałam i kocham nad życie. Płakałam, wzruszałam się, wpadałam w długie godziny zadumy opętana przez refleksje. Jeśli nie oglądaliście, obejrzyjcie któryś z nich. Warto. Myślę również, że Monika szybko wróci na łamy tego bloga z kolejnym artykułem :)

Poprzednie posty z tego cyklu:

2 komentarze:

Follow